‎ انواع آنالیزهای NVH

انواع آنالیزهای NVH

آنالیزهایی که به عنوان آنالیز NVH روی سیستم انجام می گیرند، به دو گروه کلی تقسیم می شوند. گروه اول آنالیزهایی هستند که روی تک تک اجزا انجام می گیرد و آن ها را از نظر نویز تولیدی و همچنین میزان ارتعاش تولیدی بررسی می کنند. گروه دوم آنالیزهای انجام شونده بروی یک خودروی تولید شده است. این گروه از آنالیزها بر روی یک سیستم کامل و نهایی اجرا می شوند تا میزان نویز نهایی که در داخل و یا خارج شنیده می شود سنجیده و تمهیدات لازم اتخاذ گردد.

‎آنالیز NVH اجزاء

‎همانطور که بیان شد، در این بخش از آنالیز NVH خود جزء به تنهایی از نظر ارتعاش و نویز بررسی می شود. از انواع آنالیزهای گروه اول، آنالیز سیستم محرکه است که به عنوان عامل اصلی نویز و ارتعاش سیستم شناخته می شود. شبیه سازی و تست عملی دو روش معمول در این آنالیز است. شکل ۱-۲ نمونه ای از یک مدل المان محدود بـرای انجام آنالیز موتور را نشان می دهد

نمونه ای از یک مدل المان محدود بـرای انجام آنالیز موتور

آنالیز دیگر این بخش آنالیز سیتم انتقال قدرت می باشد. بدیهی است که برای کاهش نویز و ارتعاش سیستم نمی توان تنها برروی منابع تولید کننده آنها تمرکز کرد، بلکه باید مسیر انتقال نویز وارتعاش تا حد ممکن ايزولـه شـود [۷]. در این زمینه آنالیز تکیه گاههای موتور و سیستم محرکه، همچنین نشیمن گاه های بدنه بروی شاسی مطرح است، که با طراحی صحیح بطور عمده ای میزان نویز و ارتعاش منتقل شده به کابین کاهش می یابد. آنالیز شاسی و سیستم تعلیق نیز از آنالیزهای مهم این بخش میباشد، که عموما مسئله کوپل شدن مودهای شاسی با مودهای بدنه و محرک های سیستم مورد بررسی قرار می گیرد

 

آنالیز سیستم ترمز و تایر خوردو نیز در این بخش مطرح است، که نمونه ای از مدل شبیه سازی شده مربوط به آنها در شکلهای ۱-۳ و ۱-۴ نشان داده شده است. ارتعاشات القا شده توسط اصطکاک به شکل لرزش و یا صدای ناهنجار خود را نشان می دهد که هدف از آنالیز سیستم ترمز حذف این عیوب میباشد. تایر نیز به عنوان مولد نویز در سرعتهای بالا مطرح است، که آنالیز آن کمک شایانی به کاهش نویز خواهد کرد

آنالیز NVH کل سیستم

تا اینجا آنالیزهایی بررسی شدند که بر روی اجزاء یک خودرو انجام می شوند. نهایتاً این اجزاء سرهم شده و یک سیستم خودروی کامل را می سازند. این سیستم کامل نیز باید مورد آنالیز و تست قرار گیرد تا اجزا در هنگام کار در توافق و سازگاری کامل بوده و خودرو از نظر NVH بهینه باشد. آنالیزهای معروف در این بخش آنالیز مودال و آنالیز ویبرو -آکوستیکی خودرو می باشد. این آنالیزها معمولاً به دلیل پیچیدگی یک مدل خودروی کامـل بـصـورت تست برروی نمونه ساخته شده انجام می گیرند. امروزه نرم افزارهای المان محدود و سیستم های سخت افزاری نیز امکـان شبیه سازی این آنالیز را ممکن ساخته اند. آنالیز مودال خواص دینامیکی سازه را مشخص کرده و همچنین کوپل شدن فرکانس های طبیعی سازه و موتور در حالت کارکرد در جای موتور بوسیله آن قابل تعیین است. بررسی اثر رزونانس سازه -محیط آکوستیک نیازمند آگاهی از رفتار سازه و محیط آکوستیک است که عموماً توسط آنالیز مودال قابل بررسی است

 

آنالیز ویبرو – آکوستیک بررسی پاسخ آکوستیکی سیستم در داخل و خارج از خودرو ناشی از تحریکات مختلف از جمله موتور و جاده را ممکن می سازد

 

 آنالیز ویبرو -آکوستیک که مورد بحث این پروژه می باشد خود به سه قسمت تقسیم می شود.

 ۱:  آنالیز ویبرو -آکوستیک برروی یک برش از کابین و سازه که یک آنالیز ۲ بعدی است و می تواند تخمين خوبی از محدوده نویز سیستم ارائه دهد

 ۲ :  آنالیز ویبرو -آکوستیکی مدل سه بعدی از خودرو و فضای داخلی آن. این آنالیز به نوبه خود قابل انجام در دو حالت کوپل و غیر کوپل می باشد. در شبیه سازی کوپل، مدل آکوستیک داخل بوسیلهی تکنیک های المان محدود (به عنوان مثال استفاده از TIE* در نرم افزار ABAQUS) به سازه داخل کابین متصل شده و آنالیز انجام می گیرد. در آنالیز غیر کوپل، سازه جداگانه آنالیز شده و نتایج حاصل به مدل آکوستیک انتقال می یابند. نتایج حاصل از این دو روش نزدیک بهم بوده و اختلاف فاحشی گزارش نشده است

 ۳:  آنالیز میزان نویز منتشر شده در خارج از خودرو این آنالیز می تواند به صورت ۲یا۳ بعدی انجام گیرد.

پیام بگذارید

X