یکی از مکان‌هایی که انسان با پیشرفت تکنولوژی اوقات زیادی را در آن سپری می‌کند، اتومبیل است. صدای بیش از  80 دسی بل به گوش آسیب می‌رساند.

سر و صدا نه فقط برای سلامتی راننده بد است بلکه وی را هم در معرض ریسک‌های ایمنی قرار می‌دهد. علاوه بر راننده، سایر سرنشینان خودرو و همچنین مردم خارج از خودرو و ساکنین کوچه و خیابان نیز در معرض سروصدای ناشی از اتومبیل‌ها هستند. آرامش و راحتی در دامنه 45-65 دسی بل است.

در طراحی اتاق اتومبیل، اتاق علاوه بر محافظت، به عنوان مانعی برای نفوذ سر و صدا با زیبایی و سبکی در طراحی آمیخته شده است.

خودروسازان در طراحی اتاق علاوه بر زیبایی موضوع‌هایی چون NVH و وزن و استحکام را هم لحاظ می‌کنند.

عبارت NVH مخفف سه لغت Noise-Vibration-Harshness می باشد.

منابع NVH در خودرو

کوران یا “Turbulences” ناشی از طراحی غیر آیرودینامیک بدنه خودرو در مواجهه با جریان هوا بزرگترین منبع ارتعاش یا “Vibration”  در خودروی در حال حرکت است.

کوران یا “Turbulences”  از روزنه، شیشه، قاب ستون‌ها و HVAC خودرو نفوذ می‌کند. در خودرویی مانند Rolls Royce از شیشه ضخیم و دوجداره برای این موضوع استفاده شده است. در خودروهای اقتصادی این موضوع در طراحی به حداقل رسانده می‌شود. به عنوان مثال کوران صدای آینه بغل در خودرویی ماننده Nissan Leaf با طراحی متفاوت و پیچیده چراغ جلو و همچنین با عایق کردن کانال‌های HVAC به حداقل رسانده شده است. این عامل تحمیل شده هوا “Air-borne”  عامل اصلی ارتعاش یا “Vibration”  در صندلی، غربیلک فرمان و آینه وسط خودرو است.

قطعاتی مانند پمپ بنزین و نویز قطعات الکتریکی و حتی موتور برقی کمترین سهم را در سر و صدا دارند.

وسایل نقلیه محیط‌های پر از صدای مزاحم یا”Noise”  هستند ولی نکته مهم این است که آنها از نوع”Noise”  یا صدای مزاحمی نیستند که بتوانند شنیده شوند. تمام سوکت‌ها، موتورها، ژنراتورها، درایورها و حتی درخت سیم بدون محافظ یا”Shield”  باعث ایجاد نویز هستند که می‌توانند سیستم‌های ارتباطی داخل خودرو را مختل نمایند. بنابراین برای کار کردن امواج ارتباطی Ethernet یا ECU باید صدای مزاحم یا”Noise”  با سطح 10 کیلوهرتز تا 600 مگاهرتز در سطح صدای مزاحم یا”Noise”  موجود در جزء و سطح سیستم تزریق گردد. این موضوع امروزه از جنبه هوشمندسازی در طراحی خودرو بسیار دارای اهمیت می‌باشد.

نه فقط ترمز و موتور و قوای محرکه بلکه جاده و لاستیک هم منبع تولید سر و صدا در خودرو هستند.

بر اساس مطالعه انجام شده و قانون پارتو چهار عامل زیر بیشترین منبع صدای مزاحم در خودرو می‌باشند:

1ـ موتور

2ـ سیستم اگزوز

3ـ سیستم سوخت

4ـ سیستم HVAC

یکی از مهمترین مسایل برای ارتقای استانداردهای راحتی سرنشینان خودرو، ایزوله کردن فضای داخلی خودرو از آلودگی‌های صوتی قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت خودرو است.

در حال حاضر از مواد مختلفی به منظور کاهش انتقال صدا از داخل محفظه موتور و سیستم انتقال قدرت به کابین استفاده می‌شود که از ترکیب دو لایه یا چند لایه از مواد زیر علاوه بر ایجاد مانع درانتقال صوت از انتقال حرارت و برودت به داخل کابین نیز جلوگیری می شود:

ـ لایه سنگین میکرو اکسپندد پلیمری

ـ لایه فوم پلی اورتان فلکسیبل

ـ لایه نان وون+ فوم پلی اورتان

الیاف شیشه

که امروزه این مواد به دلیل مزایای رقابتی زیر جایگزین مناسب محصولات نمدی و لایه های سنگین می باشند.

وزن سبکتر برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی

عملکرد بالاتر در افت و جذب صورت برای سکوت بیشتر

قابلیت هایی فراتر از صوت از قبیل ضریت انتقال حرارت و برودت بسیار پایین

قابلیت اشتعال پایین در سطح خود خاموش برای امنیت سرنشینان

سرعت تولید از مرحله طراحی تا نصب برای خودروسازان

قیمت رقابتی برای کاهش هزینه مصرف کننده

LOW EMISSION برای سلامت سرنشینان بدلیل OIL FREE و BITUMEN FREE بودن

گروه کیان پس از انجام تحقیقات مشترک با تامین‌کنندگان عمده بین‌المللی، توان تولید انواع عایق‌های کاهنده و جذب صوت را با دستیابی به بالاترین کلاس ها کسب کرده و در حال حاضر این عایق‌ها را برای خودروسازن برای استفاده در داخل کابین سرنشینان و محفظه موتور تامین می نماید.

عایق خودرو گروه کیان
X