آشنایی با اصول NVH
طی سالهای اخیر در صنعت خودروسازی تقاضای روز افزونی جهت ارائه خودروهای بی صداتر و نرم تر شده، که در این راستا خودروسازان سعی در بهبود عملکرد سیستم هایشان از نظر نویز، ارتعاش و سختی نموده اند. تولید کنندگان برتری خود را نسبت به رقبا عمدتاً در کاهش NVH سیستم های طراحی و ساخته شده، ارائه می نمایند. این هدف (کاهش NVH سیستم) عملاً کل پروسه طراحی را تحت تاثیر قرار داده و بنابراین بایستی از شروع پروسه طراحی قطعات و اجزا ومد نظر قرار گیرد. طراحی بر اساس NVH، فرآیندی است که نیاز به یکی کردن توقعات مشتری و فرایند طراحی و توسعه خودرو دارد. برای مشتری NVH به مفهوم میزان لرزشی است که در نقاط بدن با خود و مثل فرمان صندلی و کف، احساس می کند و همچنین میزان صدا و کیفیت صدایی است که در داخل خودرو دریافت می کند. درنتیجه NVH بایـد بـر اساس واکنش های قابل اندازه گیری توسط حس لامسه و شنوایی بیان شود. در ادامه نحوه تبدیل توقعات مشتری را به اندازه گیری های واقعی که بتواند در شبیه سازی و تست مستقیم NVH خودرو وارد شود، آمده است. همچنین در مورد محدوده های مناسب ارتعاش و آکوستیکی مطالبی آمده است در نهایت نحوه طراحی بر اساس NVH به اختصار توضیح داده شده است
تنظیم اهداف
اولین قدم تعیین مشخصات NVH در مورد هدف میباشد. ابتدا بایـد اهـداف مورد نظـر بـه عنـوان مثال ميزان صدای داخل، میزان صدای تایرها، میزان لرزش، قیمت، وزن خودرو و… امتیاز دهی شود و نسبت بـه طـرح ایده آل سنجیده شود. نحوه سنجش توسط معیارهای مختلفی ممکن است انجام گیرد.
معیار ۱۰ امتیازی
راهبردهای مورد استفاده در مقیاس ۱۰ امتیازی توسط SAE گسترش پیدا کرده است .
شکل زیر نحوه امتیاز دهی در این سیستم را مشخص می کند. همانطور که دیده می شود در این معیار، عيـوب خودرو توسط مشاهده کنندگان بررسی می گردد. این معیار بطور گسترده ای توسط خودروسازان برای ارزیابی عملکرد سیستم هایشان از نظر NVH، راندن، هندلینگ و… استفاده می شود.