تعريف و اهمیت NVH

ابتدا به تعریف و اهمیت NVH پرداخته می شود. NVH یک عبارت صنعتی و مخفف سه کلمه نویز ، ارتعاش ، ناهنجاری” میباشد. نویز به عنوان صوت ناخواسته شناخته می شود. ارتعاش نوسانی است که بیشتر از آنکه به گوش رسد احساس می شود و ناهنجاری عموماً به احساس نارضایتی ناشی از صـوت ناخواسته یا ارتعاش خصوصاً در پدیده های کوتاه مدت اطلاق می شود

‎لازم به ذکر است این علم مورد بحث صنایع خودروسازی و صنایع هوایی می باشد 

‎در دنیای امروز محصولات جدید باید از نظر امنیت و راحتی در سطوح بالایی باشند تا بتوانند در بازار رقابت باقی بمانند. نبرد تولید محصولات نرم تر و راحت تر از سال ۱۹۸۹ و با راه اندازی خط تولیـد خـودروی لوکس LEXUS توسط کمپانی تویوتا آغاز گردید. در تولید این خودرو از تکنیک هایی بهره برده شده بود که در آن زمان از کلیه محصولات بازار خودرو، از نظر نرمی، جلوتر بود. LEXUS استانداردهای نوینی را برای کیفیت و رضایت مشتری از نظر نویز و ارتعاش بنا کرد. این خواسته ها باعث احساس نیاز به آنالیز NVH در محصولات مدرن شدند. این تقاضای روز افزون نهایتاً منجر به بوجود آمدن یک شاخه تخصصی در این زمینه، به عنوان کنترل نویز و ارتعاش، گردید.

‎همانطور که بیان شد، نویز و ارتعاش به عنوان فاکتورهای اصلی عدم راحتی شناخته می شوند.

‎رقابت شدید در تولید محصولات جدید احتیاج به حداقل زمان طراحی و حداکثر استفاده از مواد موجود را باعث شده است. با توجه به این نیاز، روشهای قدیمی که بیشتر به صورت پروسه‌های سعی خطا و تست هـای فـراوان روی مدلهای فیزیکی برای رسیدن به طرح بهینه بودند، دیگر قابل استفاده نخواهد بود و کارایی لازم را ندارند.

. روش جدید طراحی به کمک کامپیوتر، گزینه ای مناسب در جهت بهبود این امر و رسیدن به چرخه طراحی بهینه زمان و صرف متریال می باشد. این روش ها به طراح اجازه می دهند که بارها و بارهـا مـدل را تسـت کـنـد بـدون احتیاج به ساخت مدل نمونه واقعی باشد 

‎آنالیز NVH هم مانند دیگر انواع آنالیزهایی که در صنعت انجام می گیرد به شکل گسترده ای به روش هـای مانند آلمان محدود انجام می شود. آلمان محدود روشی است که در این پروژه از آن بهره برده، نحوه به کار گیری ول بندی آن مورد بحث قرار خواهد گرفت.

‎ منابع تولید کننده NVH

‎ابتدا نویز و ارتعاش را از نظر منبع تولید کنندهی آنها تقسیم بندی کرده و سپس نحوه برخورد با آن بررسی می شود.

‎ منابع تولید نویز

‎اصلی ترین منبع تولید نویز در خودرو سیستم محرکه میباشد [۴]. در بحث نویز، نویز موتور به چهار بخش مجزا

‎تقسیم می شود؛ نویز مکانیکی، نویز احتراق، نویز دستگاه پاشش سوخت و نویز سیستم های ورود و خروج هـوا [۴]. بعد از موتور اصلی ترین منبع تولید نویز، سیستم انتقال قدرت است [۴]. این سیستم به ویژه در خودروهای دیفرانسیل عقب از عوامل مهم ایجاد کننده نویز میباشد. با افزایش سرعت، نویز ناشی از تایر و هوای عبوری از روی خودرو نیز مطرح می شوند. در بعضی از موارد نویز اگزوز نیز به منابع فوق افزوده می شود. در بحث تکنیک های مورد استفاده در برابر نویز باید از تکنیک های آکوستیکی که با کیفیت صدای خودرو در داخل و خارج سروکار دارند، سخن گفت.

منابع تولید ارتعاش

‎اصلی ترین عامل ارتعاش در یک خودرو سیستم محرکه و گشناور متغیر آن میباشد . ناهمواریهای جاده نیز عامل مهم دیگر ایجاد ارتعاش در یک خودرو میباشند. در بحث تکنیک های مؤثر در این بخش می توان به آنالیز مودال و آنالیز فرکانسی سیستم برای تعیین خواص و پاسخ دینامیکی اشاره کرد.

‎ حمل کننده های نویز

‎نکته ای که در این بخش باید به آن اشاره شود، واژه های نویز حمل شده توسط سازه و نویز حمـل شـده توسـط هوا می باشد.

‎نویز حمل شده توسط سازه عموماً نویز موتور و نویز جاده میباشد. این نویز در محدودهی فرکانسی زیر ۳۰۰ هرتز غالب می باشد. در فرکانس های بالا (بالای ۵۰۰هرتز) نویز حمل شده توسط هوا غالب و مطرح می باشد

‎با توجه به مطالب بیان شده بوضوح دیده می شود که ارتعاش در هر محدوده فرکانسی خود را به نوعی نشـان می دهد. ممکن است به صورت صوت به گوش برسد و یا احساس شود.

پیام بگذارید

X